Drukuj Powrót do artykułu

„WYPOMINKI” Misterium zaduszkowe

30 października 2009 | 12:43 | ju. Ⓒ Ⓟ

Muzyczne misterium zaduszkowe przy otwartych Kryptach Pustelników Kamedulskich w ramach ogólnopolskiego projektu Litania Miast.

1 listopada (niedziela), godz. 19:30

Muzyka w wykonaniu:

Szabolcs Esztényi – fortepian
Ryszard Latecki – trąbka, harmonium
Bartek Pałyga – wiolonczela, fidel, śpiew alikwotowy
Tadeusz Wielecki – kontrabas
oraz
Mariusz Wideryński – autor wystawy fotograficznej z cyklu ,,Kamienie niepamięci”

Miejsce: Podziemie Kamedulskie
ul. Dewajtis 3 w Lesie Bielańskim

Wstęp: wolny

SZABOLCS ESZTÉNYI (ur. 20 grudnia 1939r.)- kompozytor, pianista, improwizator i pedagog pochodzenia węgierskiego.Od 1969 mieszka w Polsce. Studiował fortepian w klasie Margerity Trombini-Kazuro i kompozycję u Witolda Rudzińskiego (oba dyplomy z wyróżnieniem) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Występował na wielu festiwalach (m.in. na „Warszawskiej Jesieni”, „Poznańskeij Wiośnie Muzycznej”, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Festiwalu Musica Polonica Nova” we Wrocławiu) oraz koncertach w kraju i za granicą jako kompozytor, solista (także w duecie z Jerzym Witkowskim i Iwoną Mironiuk), dokonując również licznych nagrań muzyki klasycznej i współczesnej. Od 1972 pracuje jako pedagog improwizacji fortepianowej w Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Akademii Muzycznej w Warszawie i Akademii Muzycznej w Łodzi. Od wielu lat współpracuje z Ferencem Lantosem i Márią Apagyi, twórcami reatywnej pedagogiki muzyczno-wizualnej i założycielami Wolnej Szkoły Artystycznej w Pécsna Węgrzech. Szábolcs Esztényi jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Improwizacji Fortepianowej (1968).

Ryszard LATECKI (www.latecki.com) – multinstrumentalista (trąbka, fortepian i inne instrumenty), wynalazca LATARY – opatentowanej półprogowej gitary, twórca wielu różnych formacji muzycznych występujących pod nazwami Latecki Improv, Latarka 44, LATERNA. Gra też w zespołach NESZAMA i MAĆKO KORBA. Współtworzy grupę KAWALERÓW BŁOTNYCH (z Jerzym Kornowiczem, Krzysztofem Knittlem, Mieczysławem Litwińskim, Tadeuszem Sudnikiem i Tadeuszem Wieleckim). Szczególnie aktywny na scenie alternatywnej muzyki improwizowanej. Uczestniczą w jego projektach muzycy z takich nurtów jak: muzyka współczesna (Tadeusz Wielecki, Jerzy Kornowicz), muzyka dawna (Maciej Cierliński, Milena Machczyńska), jazz i yass (Wlodzimierz Kiniorski, Tomasz Gwinciński), live electronics (Tadeusz Sudnik), world music (muzycy z formacji Yerba Mater), polska muzyka źródeł (Krzysztof Wrona, z którym w ramach projektu WIOHA Ryszard Latecki gra dżezz dziadowski).Uczestniczą też w tych projektach czołowi przedstawiciele alternatywnej sceny litewskiej i ukraińskiej. Ryszard Latecki gra na żywo muzykę do filmów Bustera Keatona, jest autorem i wykonawcą licznych muzycznych performance`ów i instalacji (np. Koncert na Jaja Smażone, Koncert na Trąbkę i Drut, Koncert na Trąbkę i Tancerkę prezentowanych na festiwalach Audio Art), autorem projektu „BRZESZCZOT – TRIBUTE TO STEVE REICH”, autorem projektu KLEPSYDRY DŹWIĘKOWEJ („przesypuje” się w niej dźwięk a kolejne harmoniczne interwały odmierzają czas) oraz kompletnie nowej koncepcji tworzenia muzyki – MUZYKI REWERSYJNEJ (polega ona na odejmowaniu dźwięku – „ociosywaniu” hałasu tak, aby uzyskać muzyczną formę; www.reversemusic.com).

Tadeusz WIELECKI – ur. 1954 w Warszawie. Studiował grę na kontrabasie i kompozycję u Włodzimierza Kotońskiego w warszawskiej Akademii Muzycznej. W 1986 otrzymał stypendium Witolda Lutosławskiego; w latach 1986-87 kontynuował studia kompozytorskie u Isanga Yuna w Berlinie Zachodnim i Klausa Hubera we Fryburgu bryzgowijskim. Jako kontrabasista występuje we współczesnym repertuarze solowym. Koncertował w wielu krajach Europy i Stanach Zjednoczonych. Przewodniczył Komitetowi Artystycznemu Światowych Dni Muzyki, Warszawa ’92. Współpracuje z Centrum Kultury „Okopowa” (Warszawa). Od 1999 roku pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Jego Concerto ŕ rebours na skrzypce i orkiestrę otrzymało rekomendację jury na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów ’99 w Paryżu.

Mariusz Wideryński – autor wystawy fotograficznej z cyklu „Kamienie niepamięci”
„Dziś wymyślenie nowego w sztuce, a zwłaszcza w fotografii jest niezwykle trudne. Drogą do sukcesu pozostaje pełna wyrzeczeń praca, konsekwentne pogłębianie wiedzy a nade wszystko uczciwość wobec siebie. Szkoda czasu na powielanie cudzych pomysłów, życie bardzo szybko weryfikuje kopistów i nawet najlepsi z nich błyskawicznie odchodzą w niepamięć”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.