Zakończył się XI Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara
26 października 2024 | 16:18 | wm | Gorzów Wielkopolski Ⓒ Ⓟ
Wieczorem 25 października finałowym koncertem „Profanum / Sacrum” zakończył się XI Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, który zainaugurowała ówczesna dyrygent Monika Wolińska. Kompozytor zmarł w 2013 r. w tym samym, w którym w gorzowskiej instytucji muzycznej powołano festiwal jego imienia.
Dyrektorem CEA Filharmonia Gorzowska jest Joanna Pisarewicz.
Przemysław Fiugajski, obecny dyrygent Orkiestry FG uważa, że finał festiwalu spodobałby się Kilarowi pod kątem sakralności, ponieważ zakończył się dziełem, w którym dawne polskie śpiewy kościelne ze śpiewnika pelplińskiego konfrontowane są ze śpiewem Monodii Polskiej czyli śpiewem zespołu śpiewaczego muzyki ludowej. – Przyglądaliśmy się podczas tego festiwalu głosowi ludzkiemu, od operowego monodramu przez zapisy głosów nieżyjących już osób. Kory Jackowskiej z Maanamu ale też śpiewaczki ludowej, babci jednego z naszych muzyków Grzegorza Tobisa, który bazując na jej nagraniach stworzył kompozycję, aż po dzisiejszy finał, czyli z Agatą Zubel i Monodią Polską z dawnymi pieśniami kościelnymi w utworze Agnieszki Stulgińskiej.
Agnieszka Stulgińska, w rozmowie z KAI wyznała, że jest chrześcijanką, więc w tworzoną przez siebie muzykę wkłada swoje życie i duchowość, a prezentowany tutaj utwór „Polichromie Świętojańskie” na organy, orkiestrę i zespół śpiewaczy napisany został z myślą o przestrzeni kościelnej.
– Są to teksty religijne, pieśni, które dotykają cierpienia ludzkiego ale też duchowości. Mam nadzieję, że ta muzyka będzie trafiać do różnych ludzi, niezależnie od wyznania. Ze względu na to, że premiera była w kościele dlatego też w tej filharmonicznej przestrzeni zdecydowałam się na taki repertuar. Instrumenty są tu rozstawione, część z nich znalazła się na balkonach. Daję pełną wolność słuchaczowi, aby w swój sposób te treści odbierał i doświadczał duchowości – powiedziała Agnieszka Stulgińska.
Tegoroczny festiwal ukazał sposoby i formy obecności głosu ludzkiego w twórczości kompozytorów XX i XXI w., relacje muzyki i słowa, traktowane także w kategoriach muzycznego eksperymentu. Znalazły się tu dzieła wykorzystujące śpiew operowy, alikwotowy, in crudo oraz przeróżne gatunki i konwencje – od monodramu operowego, przez współczesne rekompozycje utworów ludowych, po śpiewy rytualne i muzykę religijną. W tym roku Gorzowską Orkiestrą FG dyrygował Szymon Bywalec.
Wojciech Kilar ( 1932-2013) był kompozytorem, dyrygentem i pianistą. Uważany jest za jednego z najwybitniejszych twórców muzyki filmowej. Skomponował wiele utworów sakralnych takich jak „Missa pro pace” „Magnificat”, „Exodus”, „Te Deum”, czy „Angelus”.
Za wybitne osiągnięcia w pracy twórczej został odznaczony Orderem Orła Białego. Otrzymał medal Papieskiej Rady ds. Kultury „Per artem ad Deum” oraz nagrodę TOTUS 2009, przyznawaną przez Fundację Konferencji Episkopatu Polski „Dzieło Nowego Tysiąclecia”.
W ubiegłym roku X Festiwal Muzyki Współczesnej zainaugurowany został religijnym utworem „Missa pro pace”.
Nowoczesny gmach Filharmonii Gorzowskiej poświęcił 18 maja 2011 r. ówczesny ordynariusz diecezji zielonogórsko – gorzowskiej bp Stefan Regmunt
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.