Drukuj Powrót do artykułu

„Zamień dług w nadzieję” – kampania Caritas Internationalis na Rok Jubileuszowy

07 stycznia 2025 | 13:54 | Dorota Abdelmoula-Viet, Vatican News PL | Watykan Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. 1Z / Pixabay

Z okazji trwającego Jubileuszu, Caritas Internationalis, inspirując się papieską bullą „Spes non confundit”, prowadzi kampanię na rzecz darowania długu najuboższym krajom świata, „aby przywrócić nadzieję społecznościom obciążonym niezrównoważonym zadłużeniem”. W tym celu zaprasza do zbiórki 10 mln podpisów pod specjalną petycją.

Caritas Internationalis, wraz z organizacjami wyznaniowymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, zaprasza wszystkich ludzi dobrej woli do przyłączenia się do naszej kampanii Zamień dług w nadzieję. Wspólnie wzywamy decydentów do przedłożenia ludzi i planety ponad zwykły zysk” – można przeczytać na stronie turndebtintohope.caritas.org, prezentującej oficjalną kampanię, podjętą przez międzynarodową Caritas w związku z trwającym Jubileuszem Nadziei.

Papieska inspiracja

Inspiracją dla podjętych działań jest biblijne i historyczne rozumienie jubileuszu, jako czasu m.in. darowania długów, a w sposób szczególny apel papieża Franciszka zawarty w jubileuszowej bulli Spes non confundit: „Jeśli naprawdę chcemy przygotować drogę pokoju na świecie, zaangażujmy się w usuwanie odległych przyczyn niesprawiedliwości, regulowanie niesprawiedliwych i niewypłacalnych długów oraz w zaspokajanie głodu”. Caritas wyjaśnia, że w odpowiedzi na papieskie słowa, kampania Zamień dług w nadzieję na szczeblu światowym „opowiada się za sprawiedliwym podejściem do zadłużenia i transformacyjnymi reformami finansowymi, aby przywrócić nadzieję społecznościom obciążonym niezrównoważonym zadłużeniem”.

Ponad 100 krajów walczy z niesprawiedliwym zadłużeniem

Caritas alarmuje, że obecnie ponad 100 państw świata zmaga się z niesprawiedliwym i niezrównoważonym długiem publicznym, którego 65 proc. pozostaje w rękach prywatnych wierzycieli. Dodaje też, że 60 proc. państw o niskich dochodach znajduje się obecnie na skraju bankructwa, co skutkuje coraz bardziej ograniczonym dostępem do opieki zdrowotnej i edukacji oraz pogłębiającym się ubóstwem ponad 3,3 miliarda osób na ziemi. „Afryka, posiadająca zaledwie 2 proc. światowego długu publicznego, ponosi jedne z największych obciążeń związanych z jego spłatą” – podkreślają twórcy kampanii.

Ratunek dla klimatu

Autorzy inicjatywy zwracają też uwagę na to, że zmagania z długiem publicznym odbywają się w wielu krajach kosztem troski o środowisko. „W krajach Globalnego Południa rządy wydają 12,5 razy więcej na spłatę zadłużenia niż na działania klimatyczne, zwiększając ryzyko katastrof i hamując wzrost gospodarczy” – informują.

Z kolei przewodniczący Caritas Internationalis kard. Tarcisius Kikuchi przypomina, że zadłużenie to nie tylko wyzwanie ekonomiczne, ale i kryzys moralny. „Tradycja jubileuszowa wzywa nas do działania ze współczuciem, przywracając nadzieję tym, którzy są uciskani przez długi. Wkraczając w Rok Jubileuszowy, musimy przekształcić dług w szansę na sprawiedliwość i odnowę” –  zachęca.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.