Drukuj Powrót do artykułu

Zasady postępowania muzułmanów w kosmosie

02 maja 2007 | 20:17 | kg, B-I Ⓒ Ⓟ

Władze Malezji ogłosiły zasady postępowania muzułmanów w kosmosie, gdyż przewiduje się, że w październiku br. na pokładzie rosyjskiego statku kosmicznego „Sojuz” udać się w przestrzeń pozaziemską pierwszy kosmonauta z tego kraju.

Lot taki stanowi dla wyznawców islamu poważny problem natury duchowej, gdyż warunki panujące w kosmosie bardzo często utrudniają lub wręcz uniemożliwiają przestrzeganie wielu przepisów tej religii.
Do największych trudności należą prędkość, z jaką porusza się statek kosmiczny i liczba jego okrążeń Ziemi. Przy prędkości 27 tys. km na godzinę pojazd nieustannie zmienia swe położenie względem naszej planety, więc także Mekki, ku której winien zwracać się każdy muzułmanin w czasie modlitwy.
Statek okrąża Ziemię 16 razy na dobę, toteż gdyby wyznawca islamu chciał przestrzegać obowiązku pięciokrotnych modłów od wschodu do zachodu Słońca, musiałby to robić 80 razy na dobę.
Inne problemy to konieczność rytualnych obmyć przed każdą modlitwą i zachowania należytych postaw w czasie jej odmawiania: klękania, stania, bicia pokłonów do ziemi, siadania.
W tej sytuacji Malezyjska Agencja Przestrzeni Kosmicznej wydała broszurę, zawierającą zmienione nieco zasady przestrzegania przepisów islamu. Ich intencją jest z jednej strony zachowanie ich również w kosmosie, gdyż – jak zaznaczono – zmienione warunki życia na orbicie, jakkolwiek odmienne od ziemskich, nie powinny przeszkadzać w wypełnianiu obowiązków prawowiernego muzułmanina.
Z drugiej strony książeczka podaje normy znacznie złagodzone w wielu wypadkach. Na przykład ukierunkowanie na Mekkę kosmonauta winien ustalać „zgodnie ze swymi możliwościami”. Ma on jeść przede wszystkim produkty halalne, tzn. przygotowane zgodnie z wymogami islamu, ale może też, w razie konieczności, spożywać wyroby „wątpliwe”, jednakże „wyłącznie w ilości niezbędnej dla zaspokojenia uczucia głodu”.
Na mocy porozumienia zawartego we wrześniu ub.r. między Rosją a Malezją pierwszy kosmonauta z tego azjatyckiego kraju ma wylecieć w kosmos w październiku br. na pokładzie rosyjskiego statku „Sojuz”. Będzie nim prawdopodobnie lekarz ortopeda szejk Muszafar Szukor, a gdyby z jakichś powodów nie mógł on polecieć, zastąpi go inny lekarz z zawodu, ale dentysta Faiz Khalid. Wybrano ich w wyniku ogólnokrajowych eliminacji, w których wzięło udział prawie 11 tys. kandydatów.
W czasie lotu świat islamski będzie obchodził miesiąc postu – ramadan. Kosmonaucie zezwolono na poddanie się wymogom postu już po powrocie na naszą planetę.
Dotychczas muzułmanie przebywali w kosmosie dwukrotnie. W 1985 r. jednym z członków załogi amerykańskiego promu kosmicznego „Discovery” był książę saudyjski Sultan bin Salman, a w 2006 na pokładzie międzynarodowej stacji kosmicznej znalazła się Amerykanka pochodzenia irańskiego Anusz Ansari. Z tego, co wiadomo, sami zainteresowani rozstrzygali, jak mają przestrzegać przepisów swej religii na orbicie.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.