Drukuj Powrót do artykułu

Żydowskie święto Sukkot

17 września 2013 | 14:16 | tk / br Ⓒ Ⓟ

W środę 18 września wieczorem rozpocznie się żydowskie święto Sukkot, jedno z pielgrzymich świąt żydowskich, upamiętniające 40 lat wędrówki ludu Izraela po wyjściu z Egiptu. Nazwa święta pochodzi od hebrajskiego słowa „suka”, czyli prowizorycznych szałasów, w których mieszkali Izraelici. W Gminie Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie powstają dwa szałasy, w których przez cały tydzień odbywać się będą wykłady i spotkania poświęcone religii i tradycji żydowskiej.

Pierwszy szałas budowany jest przed Synagogą im. Nożyków przy ul. Twardej 6. Drugi powstaje w „kibucu Warszawa” na Jazdowie.

Szałas dla społeczności ortodoksyjnej budowany jest przed Synagogą im. Nożyków, a szałas postępowej części Gminy powstaje w „kibucu Warszawa” na Jazdowie – poinformowała KAI Gmina Wyznaniowa Żydowska w Warszawie. W obu szałasach będzie można uczestniczyć w wykładach i spotkaniach, które będą tam organizowane przez cały tydzień.

Szczegóły na: warszawa.jewish.org.pl.

Zgodnie z tradycją, co wieczór na kolację zaprasza się do szałasu patriarchów narodu żydowskiego, m.in. Abrahama, Izaaka lub Jakuba. Podczas kolacji je się pierogi z mięsem, kapustę z rodzynkami, orzechy, pomarańcze. Zgodnie z tradycją unika się jednak potraw gorzkich i kwaśnych. Niezbędnym dodatkiem na stole jest miód, w którym macza się świąteczną chałkę – symbol radości.

Ważną rolę podczas święta odgrywa także tzw. arba minim (hebr. cztery gatunki), czyli wiązanka czterech roślin związanych z Izraelem: etrogu (rodzaj cytryny), palmy, gałęzi z mirtu oraz wierzby. Jest to związane z kolejnym ważnym nakazem, wypełnianym podczas Sukkot jakim jest odmawianie błogosławieństw i potrząsanie czterema rodzajami roślin, symbolizującymi cztery różne typy Żydów.

Etrog (cytrus) o przyjemnym smaku i zapachu oznacza Żyda mądrego i sprawiedliwego. Lulaw (gałązka palmy daktylowej) o smaku, ale bez zapachu przypisany jest ludziom znającym zasady Tory, ale niestosującym ich w swoich codziennych uczynkach. Hadas (gałązka mirtu) symbolizuje ludzi prostych, którzy wypełniając nakazy Boga kierują się wiarą i lękiem, a nie znajomością Tory. Arawa (gałązka wierzby) pozbawiona smaku i zapachu symbolizuje Żydów, dla których obce są zasady Tory i ich wypełnianie.

Zwyczaj potrząsania roślinami przypisany jest każdemu, zarówno ludziom prawym jak i tym, którzy zgrzeszyli.

Słowo „Sukkot” oznacza szałas, namiot i pochodzi od najważniejszego nakazu związanego ze świętem, mianowicie nakazu zamieszkiwania w miejscu tymczasowym. „Przez siedem dni będziecie mieszkać w szałasach, aby pokolenia wasze wiedziały, że w szałasach kazałem mieszkać synom izraelskim, gdy wyprowadziłem ich z ziemi egipskiej” – mówi Tora.

Podczas Sukkot Żydzi w szałasie śpią, jedzą i uczą się. Wszystko to ma wymiar symboliczny. Szałas symbolizuje opiekę Boga, zaś posiłki składające się głównie z chleba i sycących produktów mącznych są symbolem prawdziwego życia.

Tradycja żydowska zwalnia z obowiązku mieszkania w szałasie wszystkich odczuwających z tego powodu dyskomfort. Może to być dotkliwe zimno lub hałas czy szczególnie duży ruch uliczny. Nakaz mieszkania w szałasie nie obowiązuje kobiet, aczkolwiek, jeśli zechcą, mają one prawo świętować tak samo jak mężczyźni.

Zgodnie z tradycją, w dzień poprzedzający Sukkot, niezamężne kobiety zapalają jedną świecę, a mężatki tyle, ile mają dzieci.

 

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.