65% Polaków myśli w grudniu o potrzebach innych ludzi
17 grudnia 2024 | 01:15 | Fundacja Świętego Mikołaja | Warszawa Ⓒ Ⓟ
Aż 65% Polaków myśli w grudniu o potrzebach innych ludzi, a dla 40% satysfakcja i radość są główną motywacją do niesienia pomocy innym. To aż o 9 pkt. procentowych więcej niż w ub. roku. Również przekonania religijne skłaniają do spełniania dobrych uczynków (10,4%) – wynika z najnowszego sondażu dobroczynności Fundacji Świętego Mikołaja.
Jak co roku Fundacja Świętego Mikołaja wspólnie z agencją badawczą IMAS International prowadzi z okazji Mikołajek sondaż na reprezentatywnej próbie Polaków, aby sprawdzić czy okres przedświąteczny motywuje nas do większej dobroczynności.
Mimo, że większość Polaków nie wierzy w Świętego Mikołaja, który zostawia prezenty pod choinką (prawie 60%), w grudniu każdy stara się być Świętym Mikołajem dla innych i dzielić się swoim czasem oraz pieniędzmi. Obdarowujemy nie tylko własną rodzinę i bliskich, ale znajdujemy również czas na pomaganie potrzebującym.
„Polacy odkryli, że dobroczynność przynosi satysfakcję. Co więcej, coraz więcej osób decyduje się na regularne wspieranie organizacji pomocowych. Coraz częściej wiemy, że mądre pomaganie to maraton, a nie sprint. W Fundacji Świętego Mikołaja wierzymy, że troska o drugiego człowieka i dzielenie się tym, co mamy, owocuje wzrostem poczucia odpowiedzialności za siebie nawzajem i pozytywnie wpływa na rozwój całego społeczeństwa. Od ponad 25 lat wspieramy dzieci i młodzież w potrzebie zarówno w Polsce, jak w i krajach objętych działaniami wojennymi. Jesteśmy dumni, że tak wiele osób wspiera nas i pomaga razem z nami” – komentuje Antonina Grządkowska z Fundacji Świętego Mikołaja.
Abp Guzdek: Trudno sobie wyobrazić przyszłość Kościoła bez większego otwarcia na świeckich i zaangażowania w ewangelizację
Okres przedświąteczny jest co roku czasem wzmożonej aktywności pomocowej. Polacy wybierają bardzo różne sposoby pomagania w okresie Świąt Bożego Narodzenia – najwięcej osób przekazuje darowizny na cele charytatywne (34,3%) oraz kupuje produkty, z których dochód przedsiębiorstwo przeznacza na wsparcie potrzebujących (32,2%).
Badanie wskazuje, że coraz większą popularnością cieszy się także przekazywanie świątecznych prezentów osobom mniej zamożnym (11,1%) i uczestnictwo w akcjach charytatywnych organizowanych przez pracodawcę (9,6%). Tylko 5% respondentów zakłada zbiórki w mediach społecznościowych lub angażuje się w wolontariat, a więc wybiera najbardziej aktywne formy społecznego zaangażowania się przed Świętami.
Blisko połowa Polaków pomaga spontanicznie pod wpływem kampanii społecznych lub apeli o wsparcie (46,5%). Okres Świąt jest dodatkowym impulsem do niesienia pomocy dla 13,4% ankietowanych. Cieszy spadek liczby osób, które wcale nie są zainteresowane wspieraniem innych (9,8%). A najlepszą informacją płynącą z przeprowadzonego sondażu jest to, że z roku na rok przybywa Polaków pomagających systematycznie (19,9%). To właśnie wsparcie długofalowe ma największy sens. Regularne darowizny pozwalają organizacjom charytatywnym na konsekwentne prowadzenie programów pomocowych.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.