Drukuj Powrót do artykułu

Dz 26, 1-32: Apostoł Paweł z pomocą Parakleta daje świadectwo o zmartwychwstaniu Chrystusa „małym i wielkim”

23 lutego 2025 | 23:00 | Opracowanie: ks. dr hab. Jacek Kucharski i seminarzyści WSD w Radomiu Ⓒ Ⓟ

Sample Mikołaj Bodarewski "Święty Paweł przed królem Herodem Agryppą"/Wikipedia

Tekst w przekładzie Biblii Tysiąclecia (wyd.5)

1 «Wolno ci mówić w swojej obronie» – powiedział Agryppa do Pawła. Wtedy Paweł, wyciągnąwszy rękę, rozpoczął mowę obronną: 2 «Uważam to za szczęście, że mogę dzisiaj bronić się przeciwko wszystkim zarzutom, jakie stawiają mi Żydzi, przed tobą, królu Agryppo, 3 który najlepiej znasz wszystkie zwyczaje i spory Żydów. Dlatego proszę, wysłuchaj mnie cierpliwie. Wszyscy Żydzi znają moje życie. Od wczesnej młodości upływało ono wśród mego narodu w Jerozolimie. Wiedzą o mnie od dawna – gdybyż chcieli zaświadczyć! – że żyłem według [zasad] najsurowszego stronnictwa naszej religii, jako faryzeusz. A teraz stoję przed sądem, gdyż pokładam nadzieję w obietnicy, danej przez Boga ojcom naszym, 7 której spełnienia spodziewa się doczekać dwanaście naszych pokoleń, służących Bogu wytrwale w dzień i w nocy. Z powodu tej nadziei, królu, oskarżyli mnie Żydzi. 8 Dlaczego uważacie za nieprawdopodobne, że Bóg wskrzesza umarłych? Przecież mnie samemu zdawało się, że powinienem gwałtownie występować przeciw imieniu Jezusa Nazarejczyka. 10 Uczyniłem to też w Jerozolimie, a wziąwszy upoważnienie od arcykapłanów, wtrąciłem do więzienia wielu świętych, głosowałem przeciwko nim, gdy ich skazywano na śmierć, 11 i często przymuszałem ich karami do bluźnierstwa we wszystkich synagogach. Prześladowałem ich bez miary i ścigałem nawet po innych miastach. 12 Tak odbywałem drogę   do Damaszku z upoważnienia i z polecenia najwyższych kapłanów. 13 W południe podczas drogi ujrzałem, o królu, jaśniejsze od słońca światło z nieba, które ogarnęło mnie i moich towarzyszy podróży. 14 Kiedy  wszyscy upadliśmy na ziemię, usłyszałem głos, który mówił do mnie po hebrajsku: „Szawle, Szawle, dlaczego Mnie prześladujesz? Trudno ci wierzgać przeciwko ościeniowi”. 15 „Kto jesteś, Panie?” – zapytałem. A Pan odpowiedział: „Ja jestem Jezus, którego ty prześladujesz. 16 Ale podnieś się i stań na nogi, bo ukazałem się tobie po to, aby ustanowić cię sługą i świadkiem tego, co zobaczyłeś, i tego, co ci objawię. 17  Obronię cię przed ludem i przed poganami, do których cię posyłam, 18 abyś otworzył im oczy i zwrócił od ciemności do światła, od władzy szatana do Boga. Aby przez wiarę we Mnie otrzymali odpuszczenie grzechów i dziedzictwo ze świętymi”. 19 Temu widzeniu z nieba nie mogłem się sprzeciwić, królu Agryppo! 20 Lecz nawoływałem najpierw mieszkańców Damaszku i Jerozolimy, a potem całej ziemi judzkiej, i pogan, aby pokutowali i nawrócili się do Boga, i pełnili uczynki godne pokuty. 21 Z tego powodu pochwycili mnie Żydzi w świątyni i usiłowali zabić. 22 Ale z pomocą Bożą do dzisiaj stale daję świadectwo małym i wielkim, nie głosząc nic ponad to, co przepowiedzieli Prorocy i Mojżesz, 23 że Mesjasz ma cierpieć, że pierwszy zmartwychwstanie, że głosić będzie światło zarówno ludowi, jak i poganom». 24 «Odchodzisz od  rozumu, Pawle – zawołał głośno Festus, gdy on tak się bronił – wielka wiedza doprowadza cię do utraty rozsądku». 25 «Nie odchodzę od rozumu, dostojny Festusie – odpowiedział Paweł – lecz słowa, które mówię, są prawdziwe i przemyślane. 26 Zna te sprawy król, do którego śmiało mówię. Jestem przekonany, że nic z nich nie jest mu obce. Nie działo się to bowiem w jakimś zapadłym kącie. 27 Czy wierzysz, królu Agryppo, Prorokom? Wiem, że wierzysz». 28 Na to Agryppa do Pawła: «Niewiele brakuje, a przekonałbyś mnie i zrobił ze mnie chrześcijanina». 29 A Paweł: «Dałby Bóg, aby prędzej lub później nie tylko ty, ale też wszyscy, którzy mnie dzisiaj słuchają, stali się takimi, jakim ja jestem, z wyjątkiem tych więzów». 30 Na to wstał król i namiestnik, i Berenike, i ci, którzy z nimi wzięli udział w posiedzeniu. 31 Kiedy odeszli, mówili jedni do drugich: «Ten człowiek nie czyni nic podpadającego pod karę śmierci lub więzienia». 32 Agryppa zaś powiedział do Festusa: «Można by zwolnić tego człowieka, gdyby się nie odwołał do Cezara».

Krytyka literacka

W jednostce tekstualnej 26,1-32 z łatwością można wydzielić dwie  mniejsze jednostki tekstualne. Są to: 1) ww. 1-23  i 2) ww. 24-32.

1. Mowa Pawła przed królem Agryppą i Berenike (26,1-23)

Tradycja i redakcja

Redakcja tekstu ww. 1-23 przypisywana jest Łk.

Gatunek i struktura literacka

Pod względem gatunku literackiego mamy tu do czynienia poza elementami narracji w w. 1 z przemówieniem  (ww. 2-23).  Struktura literacka perykopy przedstawia się następująco: 1) kurtuazyjne powitanie (ww, 2-3); 2) przestawienie Pawła i nadziei Izraela (ww. 4-8); 3) opis spotkania Chrystusa (ww. 9-18); 4) świadectwo ucznia (ww. 19-23).

Orędzie teologiczne

Mowa Pawła przed królem Agryppą II – to ostatnie w Dziejach Apostolskich przemówienie Apostoła, odrzucające zarzuty wysuwane wobec niego przez jego rodaków, które ukazuje Łukasz. Apostoł za przyzwoleniem króla Agryppy (w. 1), obeznany ze światem kultury, rozpoczyna mowę od charakterystycznego gestu ręką oraz pierwszymi słowami, skierowanymi do najważniejszej w całym audytorium osoby, tzw. captatio benevolentiae, co nosi znamiona wystąpień starożytnych retorów. Jego pierwsze słowa służą pozyskaniu sobie życzliwości słuchaczy, a przede wszystkim króla Agryppy (w. 2). Paweł przemawia według oratorskich konwencji epoki, prawdopodobnie po grecku, aby zrozumiał go również Festus i jego rzymska świata. Należy przyznać, że nie mijał się z prawdą mówiąc,  że Agryppa zna dobrze wszystkie zwyczaje i  spory Żydów (w. 3).
Z narracji Łukasza wynika, że mowa przed Agryppą była przez Pawła przygotowana wyjątkowo starannie. Dowodzi tego nawiązanie na początku mowy do spraw osobistych, tj. ukazanie swojego życiorysu, który ze względu na znamienne koleje losu Pawła musiał zainteresować słuchaczy. Paweł opisując historię swojego życia przed wydarzeniami pod Damaszkiem, podkreśla wyłącznie swoją przynależność do narodu żydowskiego oraz fakt, że jest faryzeuszem (w. 5), czyli jednym z najbardziej ortodoksyjnych przedstawicieli religii żydowskiej, co uznaje za jedyny ważny element tego okresu. Chce w ten sposób ukazać, że wnioski, do których doszedł i które wpłynęły na zmianę jego życia, nie były pozbawione podstaw. Próbuje też przekonać słuchaczy, że życie i dzieło Jezusa nie są sprzeczne z judaizmem, lecz stanowią wypełnienie nadziei mesjańskich. Ponadto dowodzi, że powodem oskarżeń i nienawiści ze strony Żydów jest jego wiara w zmartwychwstanie, pomimo że judaizm jej nie wyklucza (2 Mch 7; Dn 12,1-3). Paweł nie rozwija jednak wątku nadziei mesjańskich związanych z osobą Jezusa Chrystusa, lecz przechodzi do dalszego opisu własnej przeszłości, podkreślając, że jako gorliwy faryzeusz nie poprzestawał na wypełnieniu Prawa, lecz zaciekle prześladował chrześcijan i to nawet w miastach pogańskich (w. 11). Paweł jest świadomy, że wszystko co nowe w jego życiu, zaczęło się pod Damaszkiem. Charakterystyczne dla tego opisu wydarzenia pod Damaszkiem jest zastosowanie przysłowia (w. 14), nawiązującego do wołu lub osła, na próżno broniących się przed przymuszeniem do pracy za pomocą ostrego narzędzia. Należy zaznaczyć, iż przysłowie o bezcelowym oporze spotykamy również u pisarzy pogańskich (np. u Eurypidesa). Wydaje się jednak, że  Paweł zaczerpnął go raczej z metaforyki codziennego języka. W tym kontekście przysłowie wskazuje na to, że Paweł nie może sprzeciwić się Jezusowi, który mu się objawił pod Damaszkiem. W osobie prześladowanego Jezusa (w. 14) musi dostrzec i uznać Chrystusa, czyli Mesjasza, zapowiadanego i posłanego na ziemię przez Boga, któremu tak gorliwie służy. Paweł twierdzi, że to Jezus objawił w nim swoją moc życia, pozwalając mu właściwie zrozumieć przesłanie proroków ST. Tak jak niegdyś Ezechiel, Paweł otrzymuje łaskę zrozumienia swego powołania, które wpisuje się w tradycję prorocką Izraela. Przytaczając kolejne wersety proroctwa Izajasza, apostoł podkreśla, że jego zadaniem stało się głoszenie nawrócenia wszystkim narodom, tj. otwierania oczu poganom i odwracania ich od ciemności światła (w. 18). On, który wcześniej prześladował chrześcijan nawet w miastach pogańskich, teraz został posłany właśnie do pogan, aby nieść im orędzie Chrystusowego zbawienia. Paweł wspomina, że Żydów i pogan nawoływał do nawrócenia (w. 20). W jego przypadku sprawiło ono, że stał się w pełni zdolny do wypełniania wyznaczonego uczniom przez Jezusa programu, a było nim głoszenie Ewangelii i dawanie o osobie Jezusa świadectwa (w. 22). Nie chodziło tu bowiem tylko
o propagowanie jakiejś doktryny, ale o zażyłą więź z Jezusem. Ukazując mowę obronną Pawła, Łukasz, nie tyle skupia się na rzekomych winach Apostoła, ile podkreśla jego związki z tradycją żydowską. Próbuje wykazać, że nie jest on wyznawcą herezji i nie naucza tego, o co oskarżają go jego wrogowie.  Ale ukazuje go jako wiernego syna Przymierza, który uwierzył, że Jezus jest Chrystusem, czyli Mesjaszem i daje o tym świadectwo swoim życiem.
2. Wezwanie Agryppy do wiary (ww. 24-32)

Tradycja i redakcja

Redakcja tekstu ww. 24-32 przypisywana jest Łk.

Gatunek i struktura literacka

Pod względem gatunku literackiego mamy tu do czynienia poza elementami narracji również z dialogiem. Struktura literacka perykopy przedstawia się następująco: 1) Interwencja Festusa na słowa Apostoła (w. 24); 2) Odpowiedź na nią Pawła (ww. 25-26); 3) Dialog Pawła z królem Agryppą (ww. 27-29); Reakcja zebranych na wywód Pawła (ww. 30-32)

Orędzie teologiczne

Z impulsywnej reakcji Festusa wynika, że Paweł powiedział być może więcej, niż to, co przekazał Łukasz (w. 24). Bez wątpienia  Apostoł zaimponował urzędnikowi rzymskiemu znajomością Pisma, choć nauka o zmartwychwstaniu Jezusa wydała się mu, podobnie  zresztą jak wszystkim poganom wyrazem szaleństwa. Paweł, będąc przekonanym, że pozyskał sobie życzliwość Agryppy, z całą stanowczością odrzucił posądzenie go o szaleństwo (w. 25). Prawdą było przecież, iż mówi o faktach powszechnie znanych wielu ludziom. Kończąc swoją mowę jeszcze raz wyraża pochlebne przekonanie
o wierze króla Agryppy w przepowiednie Proroków. Okazało się to pożyteczne, pomimo żartobliwej raczej niż płynącej z gniewu uwagi władcy: Niewiele brakuje, a przekonałbyś mnie i zrobił ze mnie chrześcijanina (w. 28 ). W przeciwieństwie do tego, odpowiedź Pawła jest pełna powagi. Wypływa ona bowiem z faktu, że pragnął wszystko i wszystkich zdobyć dla Chrystusa. Jeśli Festus istotnie chciał usłyszeć zdanie Agryppy na temat sprawy Pawła, aby potem przedstawić ją Cezarowi, to opinia ta była naznaczona przekonaniem o jego niewinności. Według Agryppy Apostoł mógłby być wypuszczony na wolność, gdyby nie fakt, że odwołał się do trybunału cesarskiego (w. 32).

Myśl (komentarz) z Ojców Kościoła

Św. Jan Chryzostom (+407 po Chr.): „Bardziej pragnął obelg i wynikających z głoszenia Ewangelii upokorzeń niż my zaszczytów. Śmierci bardziej niż my życia; ubóstwa niż my bogactw, bardziej trudów niż ktokolwiek spoczynku. Jednego tylko unikał, jednego się lękał, obrazy Boga. Poza tym niczego więcej. Dlatego niczego bardziej nie pragnął, jak tylko zawsze podobać się Bogu” (fragment Homilii 2 na cześć św. Pawła, LG t. III)

Św. Beda Czcigodny (+735 po Chr.): „Zakrawało na szaleństwo, że człowiek skrępowany, otrzymawszy możliwość obrony, zaczął rozprawiać nie o zniewadze, jaka go namacalnie spotkała, lecz o sumieniu, którym w głębi mógł się chlubić” (Komentarz do Dziejów Apostolskich 26,24 z Biblii Nawarskiej).

Wpływ komentowanego tekstu na literaturę, poezję, malarstwo, sztukę, muzykę

Nikolaus Knüpfer „Paweł Apostoł broniący się podczas procesu w Cezarei”/Wikipedia 

Mikołaj Bodarewski „Święty Paweł przed królem Herodem Agryppą”/Wikipedia

Witraż z katedry św. Pawła w Melbourne (Australia) przedstawiający św. Pawła przed Festusem, Agryppą i Berenike/Wikipedia

Jakub Stanisław Domoradzki (1992-) pisarz i poeta. Wiersz Szawle, Szawle

Szawle, Szawle, dlaczego Mnie prześladujesz?-

usłyszał pewien ślepiec

w drodze do Damaszku,

który prawie od dwu tysięcy lat

błąka się po pustynnych manowcach

i spokoju nie zazna – ni wzorku –

nim nie zrozumie,

nim skruchy nie odczuje,

nim o pomoc nie poprosi

 

Szawle, Szawle, dlaczego Mnie prześladujesz?-

słyszymy niemal każdego dnia

od pewnego stolarskiego syna,

rybaka – amatora,

który chce wiele, a nie chce tylko jednego:

by zagłuszać Jego słowa.

 

Szawle, Szawle…

bez wzroku nigdy do Damaszku nie dojdziesz,

a i słuch powoli tracisz

od tego zagłuszania,

od tego niezrozumienia,

od tej niechęci do skruchy

 

a pustynia palestyńska

wszystko przyjmie –

i nasz wzrok utracony

i rozum odzyskany

i serce na zawsze rozdarte

 

A co przyjmie, to zakopie,

byśmy zawsze mieli gdzie powracać –

do tych manowców pustynnych,

do tych świętych napomnień,

do tej pięknej ślepoty.

Aktualizacja orędzia teologicznego perykopy

Św. Josemaría Escrivá Balaguer (1902-1975): „Podziwiajcie […] postępowanie św. Pawła. Uwięziony za szerzenie nauki Chrystusa, wykorzystuje każdą okazję do dalszego głoszenia Ewangelii […]. Apostoł nie milczy, nie ukrywa swej wiary ani tego, że ją upowszechnia, co wzbudzało nienawiść u jego prześladowców. Nadal głosi zbawienie wszystkim ludziom […]. Skąd św. Paweł czerpał tę siłę? Omnia possum in eo qui me confortat! [Wszystko mogę w Tym, który mnie umacnia]” (Przyjaciele Boga 270-271 za Biblią Nawarską)

Kongregacja Nauki Wiary: Kto głosi Ewangelię, ma udział w miłości Chrystusa, który nas umiłował i ofiarował za nas samego siebie (por. Ef 5, 2); jest Jego ambasadorem i w imię Chrystusa wzywa: pojednajcie się z Bogiem! (por. 2 Kor 5, 20). Ta miłość jest wyrazem wdzięczności, jaką przepełnia się ludzkie serce, gdy otwiera się na miłość ofiarowaną przez Jezusa Chrystusa, tę Miłość, która «wszechświat obejmuje» (39). To z niej bierze się żarliwość, ufność i śmiałość (parrhesia), które znamionowały przepowiadanie apostołów (por. Dz 4, 31; 9, 27-28; 26, 26 itp.), jak zauważył król Agryppa słuchając Pawła: «Niewiele brakuje, a przekonałbyś mnie i zrobił ze mnie chrześcijanina» (Dz 26, 28)” (Nota doktrynalna na temat pewnych aspektów ewangelizacji z dn. 3.12.2007 r., n. 11).

Benedykt XVI (1929-2022): „Prześladując Kościół, Paweł prześladuje samego Jezusa.
«Ty prześladujesz Mnie». Jezus utożsamia się z Kościołem: On i Kościół są jednym podmiotem.
W słowach Zmartwychwstałego, które przemieniły życie Szawła, w gruncie rzeczy zawarta jest już cała nauka o Kościele jako Mistycznym Ciele Chrystusa. Chrystus nie schronił się w niebie, pozostawiając na ziemi zastęp wyznawców, którzy zabiegają o «Jego sprawę». Kościół nie jest stowarzyszeniem, które pragnie popierać jakąś sprawę. Nie chodzi w nim o sprawę, ale o Osobę Jezusa Chrystusa, który również jako Zmartwychwstały pozostał «ciałem»”
(Fragment homilii podczas Nieszporów w bazylice św. Pawła za Murami 28.06.2008 r.)

Franciszek (1936-): „Obrona przed oskarżycielami staje się dla niego okazją do głoszenia Ewangelii i świadczenia o Zmartwychwstałym. Relacja z własnego życia, nawrócenia, otrzymanej misji, żarliwe świadectwo, poruszają króla Agryppę. Powie: „Niewiele brakuje, a przekonałbyś mnie i zrobił ze mnie chrześcijanina” (Dz 26, 28). Podróż św. Pawła do Rzymu, jako oskarżonego więźnia, uznanego przez wielu za złoczyńcę, który odwołał się do Cezara, będzie dla niego okazją do głoszenia Dobrej Nowiny, która zmieni bieg historii. Apostoł Narodów, uczy nas wytrwałości w próbach życia i umiejętności odczytywania wszystkiego oczyma wiary. Prośmy go, by swoim wstawiennictwem pomógł nam ożywić naszą wiarę i wytrwać w wierności otrzymanemu od Boga powołaniu” (Audiencja generalna  11.12.2019 r.)

Kilka pytań do refleksji

  • Paweł jako wykształcony Żyd umiał uargumentować swoją wiarę i działalność misjonarską. Jak powiedziałbym komuś, dlaczego jestem chrześcijaninem i żyję w duchu Ewangelii?
  • Paweł otwarcie mówił o swoim spotkaniu ze Zmartwychwstałym Panem, które go nawróciło. Kiedy w moim życiu doświadczyłem spotkania z Bogiem, które mnie odmieniło? Może czekam na ten moment?
  • Festus oskarża Pawła o utratę rozsądku. Może w swoim życiu nie raz słyszałeś, że jesteś „głupi”, „nienormalny”, „dziwny”, z tego powodu, że jesteś chrześcijaninem. Jak reagowałeś/reagujesz na takie sytuacje? Jak powierzasz to cierpienie Panu?
  • Agryppa, mimo tego, że słuchał słów Pawła i był blisko wiary, nie przyjął chrześcijaństwa. Wiele słyszymy o naszej wierze, czytamy, obserwujemy… Jacy stajemy się przez to: lepsi, bardziej autentyczni w wierze?

Modlitwa

Panie Boże, Ty w cudowny sposób powołałeś świętego Pawła Apostoła do szerzenia Ewangelii, spraw, niech wiara, którą głosił wobec królów i narodów, przenika cały świat, aby Twój Kościół nieustannie się rozwijał. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen.

Zdjęcie przybliżające świat Biblii

Moneta (prutah) wybita przez Porcjusza Festusa (58/59 r. p. Chr.)/Wikipedia

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.