XXIX Festiwal Pieśń Naszych Korzeni
14 sierpnia 2021 | 01:20 | dg | Jarosław Ⓒ Ⓟ
Pomiędzy 22 a 29 sierpnia 2021, koncertując, uczestnicząc w seminariach, prowadząc warsztaty, śpiewając na liturgiach, zagoszczą w Jarosławiu wybitni wykonawcy muzyki dawnej, m. in. Marcel Pérès z Francji, litewski zespół GŠ Ansamblis, Bruno Cocset, Arte Dei Suonatori czy Jerycho. Koncerty, seminaria, warsztaty, to wszystko w rytmie liturgii i w niepowtarzalnej atmosferze tworzonej przez artystów, uczestników Festiwalu oraz urokliwe miasto Jarosław.
– XXVIII edycja festiwalu z racji pandemii była dla nas szczególna. Rok po tym jak wspominaliśmy śp. Macieja Kazińśkiego festiwalem „Sei Solo” musieliśmy zmierzyć się z wyzwaniem czasów zarazy. Pozwoliło nam to zrozumieć, że nie możemy niczego brać za pewnik. Pomimo wielu trudności festiwal się odbył i dał nam nadzieję na przyszłość. W tegorocznym XXIX wydaniu, niemal już jubileuszowym, chcemy wrócić do naszej zwyczajowej formuły. Zaplanowaliśmy 6 koncertów i 3 różne cykle warsztatowe – mówi KAI Katarzyna Spurgjasz, przedstawicielka organizatorów Festiwalu.
Marcel Pérès, który poprowadzi jeden z dwóch festiwalowych warsztatów. Spotkanie jarosławskie będzie dalszym ciągiem prac nad tak zwanym „Kodeksem Occo”. Centralną częścią koncertu powarsztatowego będzie msza „Pange Lingua” Josquina Desprez, którego 500. rocznica śmierci przypada w sierpniu bieżącego roku. Msza na Boże Ciało, wykonana zostanie w jarosławskiej kolegiacie pod wezwaniem Bożego Ciała, najstarszym pojezuickim kościele w Polsce.
Drugim koncertem Marcela Pérèsa będzie „Musique pour Maciej – Muzyka dla Macieja” czyli improwizacje fortepianowe, które zostaną wykonane na fortepianie historycznym ze zbiorów śp. Macieja Kazińskiego. Koncert odbędzie się w kościele oo. reformatów.
– We wstępie do tegorocznej książki programowej piszemy o bliskości przekraczającej granice i przeszkody w czasie i przestrzeni. To właśnie ona skłania nas do wspominania mistrzów i przyjaciół. Poniedziałkowy koncert, pamięci Macieja Kazińskiego, zostanie wykonany na fortepianie historycznym z jego kolekcji przez Marcela Pérèsa – opowiada Katarzyna Spurgjasz.
Litewski zespół wokalny GŠ Ansamblis wykona barokowe pieśni nabożne w języku litewskim, pochodzące ze źródeł katolickich i ewangelickich. Wiele z nich stanowi świadectwo wspólnej kultury Rzeczypospolitej. W śpiewnikach z terenów dawnej Litwy odnaleźć można najstarsze znane zapisy pieśni funkcjonujących do dziś w polskiej tradycji ustnej (np. kolęd). Koncert będzie przybliżeniem – ciągle jeszcze bardzo mało u nas znanej – litewskiej strony wspólnej tradycji.
Drugi festiwalowy warsztat poprowadzi Andrij Szkrabiuk. Pod jego kierownictwem uczestnicy przygotują śpiewy składające się na JEREKOJAN: JERG KJURAKAMTIC – Ormiańskie Nieszpory z soboty na niedzielę: «Pieśń powitania Dnia Pańskiego», oraz HOQEHANGIST – Ormiańskie nabożeństwo za zmarłych, którym również uczcimy pamięć zmarłych artystów.
Zespół Jerycho wykona program przedstawiający śpiewy uroczystej maryjnej mszy wotywnej na Adwent, od swojego introitu zwanej „Roratami”. W Polsce Jagiellonów, w królewskiej katedrze na Wawelu, przyjął się zwyczaj codziennego jej celebrowania, a w celu uświetnienia jej śpiewem polifonicznym powstało tam kolegium (zespół wokalny) rorantystów złożone z 9 śpiewaków. Mszalne Propria (części zmienne) reprezentują anonimową twórczość lokalną, komponowaną najprawdopodobniej na miejscu i specjalnie dla potrzeb zespołu. Uzupełnia je cykl Ordinarium Missae (części stałych) – Missa Mater Matris. Cykl ten został oryginalnie skomponowany przez Josquina Desprez jako Missa Mater Patris. Koncert będzie jednocześnie drugim festiwalowym wydarzeniem upamiętniającym 500. rocznicę śmierci Josquina Desprez, która przypadać będzie dokładnie w dniu wydarzenia.
– Jerycho wykona specjalny program przygotowany z okazji 500 rocznicy śmierci Josquina des Prez – „De Consolatione Polyphoniae” (O pocieszeniu przez polifonię). Zaśpiewamy mszę, którą napisał Josquin w roku 1512, a inspiracją do jej powstania była prawdopodobnie śmierć innego kompozytora – Antoine Brumela. Do naszego wykonania wykorzystaliśmy szczególny przekaz tej kompozycji – zachowała się ona w rękopisach z Wawelu, ale, co ciekawe, została ona zmieniona (przekomponował ją prawdopodobnie Krzysztof Borek) – np. dodano dodatkowe partie wokalne… Program uzupełni chorał z polskich źródeł oraz kompozycje anonimowe i inne utwory Josquina – mówi KAI dr Bartosz Izbicki, lider zespołu.
Arte dei Suonatori pod dyrekcją Marcina Świątkiewicza, z gościnnym udziałem Bruno Cocseta wykonają wspólnie przygotowany program, na który złożą się osiemnastowieczne utwory instrumentalne.
Justyna Rekść-Raubo w podziemiach Kolegiaty pw. Bożego Ciała wykona utowory J.S. Bacha, Mariany Marais, Tobiasa Hume’a oraz własne improwizacje w ramach nocnego nokturnu.
Zwyczajowo przez cały okres trwania festiwalu odbywać się będzie cykl tematycznych seminariów.
Codziennie celebrowane będą Msze oraz śpiewane gregoriańskie jutrznie i nieszpory. Odbędą się również prowadzone przez Roberta Pożarskiego warsztaty chorału dominikańskiego wg Hieronima z Moraw, przygotowujące do oficjum.
Więcej informacji i formularz zgłoszeniowy na stronie internetowej: festiwal.jaroslaw.pl
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.