VIII Pielgrzymka Muzyków Kościelnych
19 lutego 2017 | 10:21 | mir/R.Jasna Góra Ⓒ Ⓟ
Do modlitewnego dialogu z Bogiem i wzbudzania ducha służby – zachęcał muzyków kościelnych zgromadzonych na Jasnej Górze bp Piotr Greger. Ósmej Ogólnopolskiej Pielgrzymce Muzyków Kościelnych towarzyszyło hasło roku duszpasterskiego w Polsce: „Idźcie i głoście”.
Eucharystii z udziałem organistów, dyrygentów, chórzystów, kantorów, zespoły instrumentalne i przedstawicieli scholi liturgicznych przewodniczył bp Stefan Cichy, długoletni przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów i przewodniczący Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej KEP.
Po Eucharystii w bazylice odbył się koncert w wykonaniu zespołu „Młody Duch i Przyjaciele” z Górna w diecezji rzeszowskiej pod dyrekcją Dariusza Kosaka.
W części konferencyjnej ks. dr Lucjan Dyka m.in. szukał odpowiedzi na pytanie „Po co jest muzyka?”. Wykładowca w Wyższym Seminarium Duchownym w Rzeszowie zauważył w rozmowie z KAI, że w dziedzinie kształcenia muzyków kościelnych potrzeba permanentnej wielopłaszczyznowej formacji.
„Potrzebna jest także wiedza z dziedziny liturgiki, prawodawstwa i duchowości chrześcijańskiej, bo to wszystko musi iść w parze, to dopiero tworzy w pełni muzyka kościelnego” – podkreślał ks. Dyka.
Zwrócił także uwagę na jednoczący, czyli ekumeniczny charakter muzyki. „Muzyka prowadzi nas do Boga, do zbawienia. Papieże XX i XXI wieku zwracali także na to uwagę, że muzyka ma moc jednoczącą, a więc posiada także wymiar ekumeniczny. Bóg jest nieskończonością i muzyka jest także nieskończona. Kiedy śledzimy historię muzyki, to widzimy, że twórczość nigdy się nie wyczerpuje, zawsze te bramy do tworzenia muzyki są otwarte, a nawet wydaje się, że tych drzwi jest coraz więcej” – przekonywał ks. Dyka.
Organizatorami pielgrzymki byli: Duszpasterstwo Muzyków Kościelnych, Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kościelnych, Federacja Caecilianum i Polska Federacja Pueri Cantores. Nad przebiegiem spotkania czuwa o. Nikodem Kilnar, krajowy duszpasterz muzyków kościelnych przy Konferencji Episkopatu Polski.
„To, że pielgrzymka muzyków kościelnych odbywa się na Jasnej Górze ma fundamentalne znaczenie nie tylko ze względu na duchowość tego miejsca. Ma na to wpływ także charakter misji paulinów, w których posługę wpisana jest troska o modlitwę liturgiczną” – powiedział KAI o. Kilnar.
„Jasna Góra jest szczególnym miejscem, gdzie muzyka była zawsze dowartościowana” – przekonywał zakonnik dodając, że znajduje się tu historyczny zbiór ponad 3 tys. kompozycji, który jest jednym z największych w Europie Środkowej.
Wśród zabytkowych instrumentów zobaczyć można min.: XV-wieczne kotły, unikatową trąbkę Heronymusa Starcka czy harfę Sebastiena Erarda.
Jasnogórski klasztor był także znaczącym ośrodkiem kompozytorskiej twórczości muzycznej. Działająca tu od końca XVI do początków XX stulecia wokalno-instrumentalna kapela, będąca przedmiotem nieustannej troski władz zakonnych, należała do grona największych i najznakomitszych tego rodzaju zespołów muzycznych w Polsce. Sława kapeli także poza granice kraju. Nawet podczas oblężenia szwedzkiego nie zamilkła na Jasnej Górze muzyka.
Także obecnie w Sanktuarium działa 6 chórów oraz Jasnogórska Orkiestra Dęta i Jasnogórski Oktet Dęty. Jasna Góra to także i teraz ośrodek kształcący muzyków. Decyzją Ministra Kultury 15 lutego 2011 r. została powołana do istnienia Jasnogórska Publiczna Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia.
Utwory poświęcone Matce Bożej Jasnogórskiej tworzyli wybitni współcześni polscy kompozytorzy, w tym Henryk Mikołaj Górecki i Wojciech Kilar.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.