Drukuj Powrót do artykułu

O czym marzy bp Grzegorz Suchodolski? Ruszył „Podcast marzeń”

06 marca 2024 | 14:37 | Kacper Kowalczyk, amk | Siedlce Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. archiwum prywatne Kacpra Kowalczyka

Kościół jest dla wszystkich. Nie może być konkurentem pomiędzy wieloma innymi partiami, dlatego nie może się też łączyć z jedną, drugą, trzecią czy czwartą partią na wyłączność. Każdy mający swoje poglądy polityczne może przyjść do Kościoła, rozmawiać o swojej wierze i formować swoje sumienie zgodnie z tym, co głosi Kościół – podkreślał bp Grzegorz Suchodolski w pierwszym odcinku Podcastu Marzeń. Rozmowa dotyczyła obecności Kościoła we współczesnym świecie, szczególnie marzeń o duszpasterstwie młodzieży i lekcji religii w szkole.

Biskup pomocniczy diecezji siedleckiej podkreślał, że kiedy zaczynał pracę z młodzieżą w duszpasterstwie gromadziły się setki młodych ludzi, dzisiaj często są to małe wspólnoty, a nawet pojedyncze osoby. Dlatego też w pracy z młodzieżą trzeba pamiętać, że młodzi dzisiaj wiele ryzykują, kiedy wybierają Kościół i nie są tylko przedmiotem nauczania katechetycznego czy duszpasterskiego. – Marzę, żeby nie zabrakło duszpasterzy, którzy będą towarzyszyć młodym, a nam biskupom żeby nie zabrakło mądrości w rozdzielaniu zadań w kryzysie powołań – mówił przewodniczący Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży. – Jestem daleki od myślenia, że jeśli zawsze tak było, nadal tak być musi. Jestem otwarty na marzenia młodych, które rodzi Duch Święty – podkreślał. Odnosząc się do adhortacji papieża Franciszka Christus vivit, zachęcał do oratoryjnego sposobu pracy z młodzieżą.

Pytany o obecność religii w szkołach zaznaczał, że konfesyjna lekcja religii pomaga przekazywać prawdę objawioną także tej młodzieży, która nie chodzi do Kościoła. Przy czym nie jest to instrumentalne wykorzystywanie katechezy, bo młody człowiek ma prawo do tego, żeby usłyszeć, że jest Pan Bóg, który jest miłością, gdy formuje swój kręgosłup moralny.

Biskup Suchodolski, odnosząc się do dyskusji na temat ograniczenia liczby godzin lekcji religii w szkole, mówił: „Dzisiaj jestem za dwoma godzinami, ale nie uważam, że dwie godziny katechezy dadzą więcej wiary niż jedna godzina. Nie ma to aż takiego dużego znaczenia, patrząc z perspektywy młodego człowieka”. Podkreślał jednak, że ważna jest dla niego również perspektywa katechetów, dla których praca w szkole jest źródłem utrzymania ich rodzin, stąd konieczność zagwarantowania okresu przejściowego w ewentualnych zmianach. – Na katechezie siejemy ziarno, ale wzrost jest w innej przestrzeni, więc bardzo ważne jest, aby religia w szkole prowadziła do środowiska żywej wiary w parafii – mówił.

Podcast Marzeń jest dostępny do odsłuchania w serwisie YouTube i na platformie Spotify. Jego twórcą jest Kacper Kowalczyk, maturzysta I Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego w Siedlcach, zaangażowany w działania Centrum Duszpasterstwa Młodzieży Diecezji Siedleckiej, rozwijający się jako konferansjer i podcaster, pasjonat słuchania drugiego człowieka.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.