Prof. Krajewski: Relacja o spotkaniach Jana Pawła II z Żydami polskimi
09 października 2020 | 17:03 | maj / hsz | Warszawa Ⓒ Ⓟ
O pozytywnych, ale i negatywnych doświadczeniach ze spotkań Jana Pawła II ze społecznością żydowską w Polsce opowiadał prof. Stanisław Krajewski, który – jak sam podkreślił – jest zapewne jedyną żyjącą osobą pamiętającą wszystkie te spotkania, a na pewno jedynym Żydem. Prelegent zwrócił też uwagę, że w myśli Jana Pawła II odnaleźć można akceptację dla idei, że Żydzi w historii zbawienia mają swą własną drogę. Referat prof. Krajewskiego nt. dialogów międzyreligijnych wygłoszony został w drugiej części konferencji pt. „Kościół św. Jana Pawła II – niepodległość ducha”, która odbywa się w siedzibie Sekretariatu KEP w Warszawie.
Prof. Krajewski przypomniał szczegółowo zaangażowanie Jana Pawła II w dialog międzyreligijny, a zwłaszcza w dialog chrześcijańsko-żydowski. Zwrócił uwagę na takie elementy, jak wizyta papieża w rzymskiej synagodze, jego pielgrzymka do Izraela, czy uznanie przez Stolicę Apostolską państwa Izrael. Zacytował też pamiętne papieskie słowa skierowane do Żydów i wielokrotnie potem powtarzane: „Jesteście naszymi umiłowanymi braćmi i w pewien sposób, można powiedzieć, naszymi starszymi braćmi”.
Zdaniem prelegenta, w myśli Jana Pawła II można odnaleźć akceptację dla idei nieodwracalnego wybrania Żydów i tego,że mają oni w historii zbawienia swoją własną drogę. Przytoczył – być może apokryficzną, jak podkreślił – opowieść o tym, jak tuż pod wojnie Karol Wojtyła odmówił prośbie o chrzest żydowskiego dziecka, zalecając, by najpierw porozumieć się z jego krewnymi. Zwrócił uwagę, że zgodnie z tą koncepcją, Żyd proszący o chrzest powinien w Kościele otrzymać radę, by najpierw spróbował odnaleźć i zgłębić swoją własną tradycję. Zaznaczył jednak, że myśl ta nigdy w nauczaniu Kościoła nie została sformułowana, a w nauczaniu następców Jana Pawła II wydaje się być znacznie mniej czytelna.
Prof. Krajewski podzielił się ze słuchaczami wspomnieniami ze spotkań papieża z polskimi Żydami w trakcie wizyt w Polsce. Przypomniał, że odbyły się one podczas trzech spośród dziewięciu wizyt Jana Pawła II w Ojczyźnie – w 1987 r, w 1991 r. i w 1999 r. Prelegent wspomniał też o planach odwiedzenia przez Jana Pawła II synagogi Nożyków w Warszawie w 1991 r. i wyjaśnił okoliczności, z uwagi na które szansa na tę historyczną wizytę została zmarnowana.
Prof. Krajewski podzielił się swoimi wrażeniami ze wspomnianych spotkań z papieżem – pozytywnymi, jak poczucie wspólnoty czy przekonanie o wadze chwili, ale również negatywnymi. Zwracał m.in. uwagę na nieadekwatne w kontekście Zagłady papieskie sformułowanie: „wasze zagrożenie było i naszym zagrożeniem”, czy też opinię, z której wynikało, że Kościół katolicki okazywał Żydom w czasie wojny jedynie głęboką solidarność. Raziło go również – jak wspominał – użyte przez Jana Pawła II w odniesieniu do Holokaustu sformułowanie o specyficznie chrześcijańskim charakterze – o oczyszczającej mocy cierpienia.
Podsumowując stwierdził, że pontyfikat Jana Pawła II z różnych względów oceniany bywa krytycznie, lecz nikt nie kwestionuje wartości prowadzonego przez papieża dialogu międzyreligijnego. Skonstatował też, że prawie wszyscy katolicy w Polsce „przywłaszczają sobie tego papieża”, również ci idący drogą, która oddala od jego nauczania. Na koniec wyraził nadzieję, że nauczanie to nie zostanie zapomniane.
Pełny tekst wystąpienia dostępny jest TUTAJ.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.