Drukuj Powrót do artykułu

Projekt młodych biotechnologów zwyciężył w międzynarodowym konkursie

15 lipca 2024 | 15:24 | KUL | Lublin Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. CDC / Unsplash

Projekt „Antybiotykooporność bakterii: globalne wyzwanie – lokalne działanie” wygrał konkurs Uniservitate Global Award 2024 – w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i Bliskiego Wschodu. Został zrealizowany przez studentów Koła Naukowego Biotechnologów KUL pod kierunkiem dr hab. Ilony Sadok i dra hab. Rafała Łopuckiego. Młodzi naukowcy przebadali kilkadziesiąt placów zabaw w Lublinie pod kątem obecności bakterii odpornych na antybiotyki.

Uniservitate Global Award 2024 to światowe wyróżnienie przyznawane za najlepsze projekty prowadzone z wykorzystaniem metody Service Learning przez uczelnie katolickie. Projekt z KUL oceniła komisja Uniservitate Hub for Central & Eastern Europe and the Middle East, w skład której weszła grupa ekspertów.

– Service Learning to metoda dydaktyczna łącząca nauczanie akademickie z działaniami na rzecz i wspólnie z lokalną społecznością. Tej idei przyświecało 6 projektów zgłoszonych przez KUL. Bardzo cieszymy się, że jeden z nich – projekt naszych biotechnologów – wygrał – mówi dr inż. Jan Kamiński, dyrektor Centrum Dydaktyki Akademickiej KUL.

W ramach projektu „Antybiotykooporność bakterii: globalne wyzwanie – lokalne działanie” studenci z Koła Naukowego Biotechnologów KUL przebadali 33 place zabaw w Lublinie – urządzenia i piaskownice. Wyniki badań opublikowali na stronie internetowej Koła Naukowego, są one także dostępne na stworzonej w ramach realizacji projektu specjalnej ogólnodostępnej stronie internetowej z mapą placów zabaw poddanych monitoringowi. Każdy może sprawdzić, jakie bakterie (w tym szczepy antybiotykooporne) znaleziono w miejscach zabaw dzieci. – Studenci wykonali bardzo dużo pracy, co zostało docenione przez komisję konkursową, dla której projekt okazał się być najbardziej interesujący. Ważna była studencka aktywność w ramach zajęć dodatkowych, podjęcie globalnego problemu, jakim jest rosnące zjawisko antybiotykooporności bakterii oraz udostępnienie wyników badań społeczeństwu – mówi koordynator naukowy projektu dr hab. Ilona Sadok z Instytutu Nauk Biologicznych Wydziału Medycznego KUL.

To nie wszystko. – W trwający rok projekt naukowy zaangażowało się 13 studentów kierunku biotechnologia. Przeprowadziliśmy szereg zajęć edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa mikrobiologicznego dzieci na placach zabaw oraz higieny. Projekt wymagał wykonania wielu badań i eksperymentów – dodaje dr hab. Sadok.

Projekt był finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje” (nr SKN/SP/570395/2023). Środki zostały wykorzystane na zakup materiałów do przeprowadzenia prac eksperymentalnych i utworzenia skryptu strony internetowej informującej o wynikach projektu.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.