Przemyśl: Archidiecezjalny Chór „Magnificat” laureatem prestiżowej nagrody
06 lipca 2016 | 11:20 | pab Ⓒ Ⓟ
Archidiecezjalny Chór „Magnificat” pod dyrekcją ks. dr. Mieczysława Gniadego oraz pozostali wykonawcy kompozycji „Missa solemnis in B minor (h-moll)” Ignaza Rittera von Seyfrieda otrzymali Złotego Orfeusza. Jest to jedna z najważniejszych nagród muzycznych na świecie. Przyznaje ją Académie du Disque Lyrique.
Nagrodzony album został nagrany w 2015 roku w Filharmonii Podkarpackiej, a wydała go wytwórnia DUX. Jury uznało je za najlepsze nagranie muzyki sakralnej i przyznało tytuł Prix Hector Berlioz.
Jest to pierwsza światowa rejestracja utworu mało znanego wiedeńskiego kompozytora Ignaza Rittera von Seyfrieda (1776–1841). Kompozycja powstała w 1830 roku z okazji zbliżającej się prymicji syna Leopolda w opactwie benedyktyńskim w Melku. Tam też dzieło, przeznaczone na cztery głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną, zabrzmiało po raz pierwszy w 1831 roku pod batutą samego kompozytora.
Prawdopodobnie msza później nie była już wykonywana w całości, aż do 2012 r. Wówczas odbyła się jej ponowna premiera. Miała ona miejsce w bazylice archikatedralnej w Przemyślu za sprawą ks. Mieczysława Gniadego. – Wydarzenie to zapoczątkowało przypadkowe znalezienie w Lublinie kopii rękopisu utworu, która znalazła się później w posiadaniu wybitnego dyrygenta i muzykologa prof. Kazimierza Górskiego. W 2008 roku, na kilka miesięcy przed nagłą śmiercią, profesor przekazał kopię swojemu przyjacielowi ks. Gniademu, który zgodził się opracować utwór i doprowadzić do jego wykonania. W trakcie kwerendy ks. Gniady natrafił jednak na wzmiankę o oryginalnym rękopisie, znajdującym się w Austriackiej Bibliotece Narodowej w Wiedniu, który – jak się okazało – zawiera m.in. dodatkowe trzy części zmienne mszy. Ostatecznie to właśnie rękopis wiedeński stał się dla niego podstawą do opracowania utworu – podaje Monika Maziarz z redakcji „Przemyskiego Przeglądu Kulturalnego”.
Z inicjatywy ks. Gniadego doszło nie tylko do historycznego koncertu w przemyskiej archikatedrze, ale kilka lat później odbyło się premierowe nagranie, którego wykonawcami byli: Justyna Stępień – sopran, Ewa Mikulska – alt, Krzysztof Machowski – tenor, Krzysztof Matuszak – bas (soliści Warszawskiej Opery Kameralnej), Archidiecezjalny Chór „Magnificat” z Przemyśla, Chór Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie.
Całością dyrygował ks. Mieczysław Gniady, a za reżyserię nagrania odpowiadali Małgorzata Polańska i Marcin Domżał.
Płyta ukazała się w roku ważnych jubileuszy: 60-lecia Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, 30-lecia Archidiecezjalnego Chóru „Magnificat” i 25-lecia Caritas Archidiecezji Przemyskiej.
Złote Orfeusze (Orphées D’or) za najlepsze nagrania muzyki wokalnej w różnych kategoriach przyznaje francuska Académie du Disque Lyrique, założona w 1958 roku. Członkowie jury to wybitni muzykolodzy, dziennikarze muzyczni oraz światowej sławy osobowości sztuki wokalnej.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.