Drukuj Powrót do artykułu

Synod UKGK o komunikacji kościelnej w czasie wojny

06 września 2023 | 15:57 | tom (KAI) | Rzym Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Tim Mossholder / Unsplash

O komunikacji kościelnej w czasie wojny mówiono podczas Synod Biskupów Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK), który odbywa się w tych dniach w Rzymie pod hasłem „Opieka duszpasterska nad ofiarami wojny”. Raport pt. „Komunikacja kościelna UKGK w warunkach wojny: dotychczasowe doświadczenia, aktualne potrzeby i wyzwania, rekomendacje” przedstawił o. Mykoła Motruk.

Mówiąc o dotychczasowych doświadczeniach, ks. Motruk zauważył, że „impulsem do rewitalizacji struktur kościelnych i integracji z przestrzenią cyfrową” była aktywna faza pandemii koronawirusa. „Dzięki szybkiej cyfryzacji UKGK miał już pewne doświadczenie w obliczu przyszłych wyzwań. Podobne kryzysy stworzyły tylko dodatkowe możliwości, aby Kościół ponownie zajął należne mu miejsce w przestrzeni publicznej” – powiedział o. Motruk.

Duchowny zauważył, że „Kościół miał już dobre podstawy do nawiązania komunikacji w czasach kryzysu”. „Dlatego w pierwszych dniach wojny komunikacja UKGK nie ustała, ale została szybko zreorganizowana. Kościół i jego struktury stały się jeszcze bardziej obecne w mediach niż wcześniej” – powiedział.

Zwrócił uwagę na codzienne przesłania zwierzchnika UKGK, abp Światosława Szewczuka, które zaczął nagrywać od pierwszych godzin rosyjskiej inwazji. Średnia liczba wyświetleń tych wiadomości wideo na YouTubie wynosiła – 9135, na Instagramie – 4500 i na Facebooku – 5300.

O. Motruk zauważył, że „dzięki sieciom społecznościowym UKGK udało się zjednoczyć ludzi, którzy są teraz rozproszeni po całym świecie”. „Co więcej, transmisje nabożeństw, programy omawiające aktualne kwestie, audycje radiowe i modlitwa różańcowa online stały się kluczem do pokonywania barier ponad granicami. Efekt wirtualnej obecności pozwolił Kościołowi utrzymać społeczność dotkniętą wyzwaniami w jedności” – stwierdził prelegent.

Kolejnym ważnym krokiem była komunikacja ze światem. Wywiady z zagranicznymi publikacjami, biuletyny z ważnymi informacjami, udział w programach telewizyjnych, a także osobiste rozmowy ze zwierzchnikiem UKGK, biskupami i księżmi odegrały ważną rolę w jednoczeniu krajów i pomogły kompleksowo przedstawić sytuację, w której znaleźli się Ukraińcy.

O. Motruk zasugerował, że inwazja na pełną skalę, hipotetycznie, zbudowała nowe media dla UKGK, zarówno o znaczeniu krajowym, jak i globalnym, ponieważ kwestia Ukrainy stała się istotna dla całego świata. Co więcej, narzędzia masowej komunikacji, które kiedyś oddalały ludzi od Boga, zostały przekształcone w środki służby, które zbliżają ich do Kościoła i do wiru wydarzeń rozgrywających się na Ukrainie.

„Podsumowując – powiedział o. Mykoła Motruk – powinniśmy złożyć hołd Ukraińskiemu Kościołowi Greckokatolickiemu, który w krytycznym okresie z powodzeniem wszedł w nową dla siebie przestrzeń, aby szerzyć swój głos i ewangelizować. Jednak na polu wirtualnym jest jeszcze wiele do zrobienia”.

Duchowny przedstawił swoje zalecenia dotyczące poprawy komunikacji kościelnej w czasach wojny. Wśród nich, w szczególności: stać się „o krok bliżej młodych ludzi” poprzez dołączenie do sieci Tik-Tok z tematami społecznymi, stworzenie brand marketingu dla struktur kościelnych i opracowanie wygodnej aplikacji mobilnej dla UKGK.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.