Synod UKGK o komunikacji kościelnej w czasie wojny
06 września 2023 | 15:57 | tom (KAI) | Rzym Ⓒ Ⓟ
O komunikacji kościelnej w czasie wojny mówiono podczas Synod Biskupów Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK), który odbywa się w tych dniach w Rzymie pod hasłem „Opieka duszpasterska nad ofiarami wojny”. Raport pt. „Komunikacja kościelna UKGK w warunkach wojny: dotychczasowe doświadczenia, aktualne potrzeby i wyzwania, rekomendacje” przedstawił o. Mykoła Motruk.
Mówiąc o dotychczasowych doświadczeniach, ks. Motruk zauważył, że „impulsem do rewitalizacji struktur kościelnych i integracji z przestrzenią cyfrową” była aktywna faza pandemii koronawirusa. „Dzięki szybkiej cyfryzacji UKGK miał już pewne doświadczenie w obliczu przyszłych wyzwań. Podobne kryzysy stworzyły tylko dodatkowe możliwości, aby Kościół ponownie zajął należne mu miejsce w przestrzeni publicznej” – powiedział o. Motruk.
Duchowny zauważył, że „Kościół miał już dobre podstawy do nawiązania komunikacji w czasach kryzysu”. „Dlatego w pierwszych dniach wojny komunikacja UKGK nie ustała, ale została szybko zreorganizowana. Kościół i jego struktury stały się jeszcze bardziej obecne w mediach niż wcześniej” – powiedział.
Zwrócił uwagę na codzienne przesłania zwierzchnika UKGK, abp Światosława Szewczuka, które zaczął nagrywać od pierwszych godzin rosyjskiej inwazji. Średnia liczba wyświetleń tych wiadomości wideo na YouTubie wynosiła – 9135, na Instagramie – 4500 i na Facebooku – 5300.
O. Motruk zauważył, że „dzięki sieciom społecznościowym UKGK udało się zjednoczyć ludzi, którzy są teraz rozproszeni po całym świecie”. „Co więcej, transmisje nabożeństw, programy omawiające aktualne kwestie, audycje radiowe i modlitwa różańcowa online stały się kluczem do pokonywania barier ponad granicami. Efekt wirtualnej obecności pozwolił Kościołowi utrzymać społeczność dotkniętą wyzwaniami w jedności” – stwierdził prelegent.
Kolejnym ważnym krokiem była komunikacja ze światem. Wywiady z zagranicznymi publikacjami, biuletyny z ważnymi informacjami, udział w programach telewizyjnych, a także osobiste rozmowy ze zwierzchnikiem UKGK, biskupami i księżmi odegrały ważną rolę w jednoczeniu krajów i pomogły kompleksowo przedstawić sytuację, w której znaleźli się Ukraińcy.
O. Motruk zasugerował, że inwazja na pełną skalę, hipotetycznie, zbudowała nowe media dla UKGK, zarówno o znaczeniu krajowym, jak i globalnym, ponieważ kwestia Ukrainy stała się istotna dla całego świata. Co więcej, narzędzia masowej komunikacji, które kiedyś oddalały ludzi od Boga, zostały przekształcone w środki służby, które zbliżają ich do Kościoła i do wiru wydarzeń rozgrywających się na Ukrainie.
„Podsumowując – powiedział o. Mykoła Motruk – powinniśmy złożyć hołd Ukraińskiemu Kościołowi Greckokatolickiemu, który w krytycznym okresie z powodzeniem wszedł w nową dla siebie przestrzeń, aby szerzyć swój głos i ewangelizować. Jednak na polu wirtualnym jest jeszcze wiele do zrobienia”.
Duchowny przedstawił swoje zalecenia dotyczące poprawy komunikacji kościelnej w czasach wojny. Wśród nich, w szczególności: stać się „o krok bliżej młodych ludzi” poprzez dołączenie do sieci Tik-Tok z tematami społecznymi, stworzenie brand marketingu dla struktur kościelnych i opracowanie wygodnej aplikacji mobilnej dla UKGK.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.