W Asmarze odbyła się intronizacja nowego patriarchy Bazylego I
30 stycznia 2025 | 07:25 | kg | Asmara Ⓒ Ⓟ

W niedzielę 26 stycznia w katedrze Matki Bożej w Asmarze – stolicy Erytrei – odbyła się intronizacja, czyli oficjalne objęcie urzędu przez nowego patriarchę miejscowego Kościoła prawosławnego Tewahedo abuny Bazylego I. W uroczystości wzięli udział arcybiskupi i biskupi tego Kościoła, przedstawiciele starożytnych Kościołów wschodnich i prawosławnych z Armenii, Egiptu, Grecji, Indii, Rosji i Syrii, a także prezydent kraju Isaias Afewerki, członkowie rządu i korpusu dyplomatycznego, akredytowanego w Erytrei oraz wielkie rzesze wiernych. Pozdrowienia z gratulacjami i życzeniami dla nowego zwierzchnika napłynęły m.in. ze Światowej Rady Kościołów, Ogólnoafrykańskiej Konferencji Kościołów i szeregu innych organizacji chrześcijańskich.
Abunę Bazylego wybrał na to stanowisko 9 grudnia 2024 Święty Synod Erytrejskiego Kościoła Tewahedo. Do tego czasu piastował on urząd administratora kancelarii patriarchy. Urodził się on w 1954, po czym w młodym wieku został mnichem, przyjmując następnie święcenia diakonatu i prezbiteratu. W 2005 został biskupem a 9 grudnia 2024, po śmierci dwa lata wcześniej poprzedniego patriarchy Karola (Qerlosa), 85 delegatów wybrało go na szóstego z kolei zwierzchnika Kościoła.
Erytrejski Kościół Prawosławny Tewahedo jest jednym ze starożytnych Kościołów wschodnich, należących do tzw. tradycji nie-(lub przed)chalcedońskiej. Pozostałe to koptyjski, etiopski, ormiański, syryjski oraz syromalabarski i syromalankarski. Ta uogólniająca nazwa ta wiąże się z odrzuceniem przez nie uchwał Soboru Chalcedońskiego z 451, na którym m.in. potępiono jako herezję monofizytyzm, czyli pogląd o istnieniu w Chrystusie tylko jednej natury – boskiej, podczas gdy nauka prawowierna, potwierdzona na tym najliczniejszym w starożytności zgromadzeniu kościelnym, głosi, iż w Panu Jezusie są dwie natury: boska i ludzka, odrębne, a zarazem stanowiące pełną jedność. W ciągu wieków wszystkie te Kościoły stwierdziły, iż odrzucają monofizytyzm, choć różnie rozumieją pojęcie natur, dlatego aby uniknąć skojarzeń z herezją, przyjęto dla nich określenie „niechalcedońskie” lub „przedchalcedońskie”.
Przeor Jasnej Góry: Jasna Góra jest dla wszystkich. Wszystkich prosimy o uszanowanie niepolitycznego i duchowego charakteru tego miejsca
Również termin „prawosławny” w nazwach większości tych Kościołów jest nieco mylący, gdyż nie mają one nic wspólnego z prawosławiem greckim, od którego pochodzi większość istniejących dziś Kościołów tej tradycji. Niemniej jednak, z wyjątkiem Kościoła ormiańskiego, wszystkie one używają w swym nazewnictwie tego przymiotnika.
Kościół Erytrejski uzyskał autokefalię od Kościoła Etiopskiego 28 września 1993, a więc w niespełna 3 miesiące po powstaniu niepodległej Erytrei 24 maja 1993. Wcześniej stanowiła ona część Etiopii i odpowiednio miejscowy Kościół był częścią etiopskiego. W liturgii oba Kościoły posługują się martwym obecnie językiem ge’ez. Do Kościoła Erytrejskiego dziś nieco ponad połowa spośród 6-milionowej ludności kraju. Ponadto prawie milion Erytrejczyków mieszka za granicą, głównie w Stanach Zjednoczonych i w Europie Zachodniej.
Do 1999 r. Kościół nie miał oficjalnego zwierzchnika i był zarządzany przez biskupów-administratorów. Pierwszym patriarchą erytrejskim był w latach 1999-2001 abuna Filip, po którym nastąpiło pięciu innych hierarchów, z których ostatnim jest, jak na razie, wspomniany abuna Bazyli (Basilos) obecnie intronizowany.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.