Drukuj Powrót do artykułu

„Zobacz osobę” – kampania społeczna w 20. rocznicę śmierci Jana Pawła II

26 marca 2025 | 18:56 | Centrum Myśli Jana Pawła II | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Timon Studler / Unsplash

Kogo widzimy, gdy patrzymy na nieznajomą osobę? Dlaczego tak łatwo przychodzi nam oceniać po przysłowiowej okładce, szufladkować, wydawać opinię o drugim człowieku na podstawie jego wyglądu czy przynależności do jakiejś grupy? „Zobacz osobę” to kampania społeczna Centrum Myśli Jana Pawła II. Jej celem jest zwrócenie uwagi na zjawisko oceniania i stereotypizacji, a także przypomnienie o wartości i niezbywalnej godności każdego człowieka.

Kampania została zainicjowana przez Centrum Myśli Jana Pawła II, warszawską instytucję kultury, z okazji 20. rocznicy śmierci papieża. Karol Wojtyła – Jan Paweł II widział osobę w drugim człowieku. Otwartość na drugiego, także „innego”, uważność na każdą osobę i troska o nią to charakterystyczne cechy nie tylko jego nauczania, ale także sposobu bycia.

– Chcielibyśmy, aby nasza kampania przyczyniła się do wzrostu wrażliwości społecznej i postawiła w centrum każdego człowieka, z jego wyjątkowością, pięknem, wielowymiarowością – mówi Wioletta Milej, koordynatorka kampanii „Zobacz osobę”. – Zaproszenie do udziału w kampanii przyjęli piękni ludzie, przedstawiciele grup szczególnie narażonych na wykluczenie.

Bohaterami kampanii są Basia, Khadidża i Kacper, którzy na co dzień mierzą się ze zjawiskiem oceniania. Zgodzili się opowiedzieć nam, jak bywają postrzegani, żyjąc z chorobą, należąc do mniejszości religijnej czy generacji Z. W kampanię zaangażowali się także influencerzy, którzy na swoich profilach w mediach społecznościowych zaprosili do refleksji nad mechanizmem oceniania, sami stykając się niejednokrotnie z krytycznymi komentarzami z powodu wybranego stylu życia, osobistych decyzji czy wyrażenia – odmiennego niż powszechne – zdania na jakiś temat. Kampanię wsparli: aktorka Anna Powierza, wokalista Bard Kowalski, a także dziennikarze Monika Rachtan i Damian Zawrotniak (Pan Dociekliwy).

Centrum Myśli Jana Pawła II podkreśla: 2 kwietnia 2005 r. i w dniach bezpośrednio poprzedzających śmierć Jana Pawła II, wydawało się, że jako społeczeństwo jesteśmy gotowi, by podjąć we wzajemnych relacjach personalistyczne podejście, tak mocno wskazane przez papieża. Na chwilę ucichły spory polityczne, różnice światopoglądowe zeszły na drugi plan, miejsce wrogości zajęła życzliwość. Na chwilę. Po 20 latach od śmierci Jana Pawła II zadajemy sobie pytanie: gdzie jesteśmy teraz? Tempo życia, społeczna polaryzacja, poczucie anonimowości w Internecie to tylko niektóre czynniki, które sprawiają, że przestajemy się dostrzegać lub łatwo wchodzimy w powierzchowne oceny.

Czy jest szansa zmienić perspektywę patrzenia? – pyta Centrum Myśli Jana Pawła II. – 20. rocznica śmierci to dobra okazja, by również na samego papieża spojrzeć jako na osobę, nie poprzestając wyłącznie na wybiórczej dziennikarskiej narracji i memicznych przedstawieniach.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.